Apa Itu Parody?

12:00:00 PM

Mengikut kata-kata dari Sir Google*cikgu bahasa Inggeris rakyat Malaysia, kan?*,


"Parody is a specific form of comedy, used to satirize, mock or poke fun at a particular piece of work."

   Kalau dalam bahasa Melayunya, parody ialah 'sebuah bentuk komedi, digunakan untuk menyindir, mempermainkan, atau untuk mendatangkan keseronokan terhadap sesuatu hasil kerja'. Lebih kurang camtu lah. So simply says benda ni adalah untuk fun-fun je, sejenis humour jugak.

   Aku agak suka benda-benda parody ni, sebab bila dibuat dengan baik memang lawak tak hengat dunia. Antara parody yang paling kejam, adalah parody lagu Friday (Rebecca Black). Friday, friday, friday.. Haha.. Yang ni agak over sebab lagu Friday tu sampai kena tarik balik dari You-Tube akibat kutukan tahap dewa yang tak pernah artis lain dapat. Tapi aku sendiri pun tergelak sebab lagu dia tu. Kesian Rebecca.

   Kalau nak tengok parody ni, syarat utamanya korang kena tengok dulu video / artikal / situasi asal, kalau tak, sikit pun tak rasa lawak, rasa bangang pelik adalah *tak bek mencarut*.  Aku sendiri banyak buat parody sebenarnya, haha. Apa yang aku buat lebih kurang je dengan apa yang korang boleh jumpa kat internet ni, just apa yang specialnya parody aku ialah sometimes aku wat parody entri-entri yang aku minat kat blog-blog. Tapi of course la kena bagi kredit kat tuan punya entri juga, hehe.

   Jom tengok parody yang aku dah penah buat:

   Kalau korng nak layan parody yang best-best, boleh melawat rumah Pak Rodi. Yang ni Ayeem punya artwork, dan memang best sebab dia kreatif.


You Might Also Like

2 comments