Roti Tempayan Yang Terbaik!

5:13:00 PM

   ROTI? TEMPAYAN? APAKAH? Hehe. Pada yang tertanya-tanya seperti itu, meh aku terangkan. Roti tempayan ialah sejenis roti yang boleh dimakan................ Susah sangat, tengok sendiri baru tau, hehe..

Menu yang sangat sedap.
 
   Roti tempayan ni special, sebab cara pembuatannya lain dari yang lain. Dan mungkin sebab itu jugalah rasanya lebih sedap kalau nak dibandingkan dengan roti canai, roti telur, mahupun Gardenia. Nak tau apa yang bezanya? Sebab cara roti ni dimasak adalah dengan dibakar di dalam tempayan. Aku tak pasti, tapi mungkin roti ni datang dari India. Entahlah. Meh tengok gambar lagi:

Buat sesiapa yang tak tahu, ini lah dia yang dinamakan Tempayan.
 
   Rasa roti ni memang sangat sedap. Langsung tak berminyak, tekstur yang lembut, gebu, dan juga mengenyangkan. Serius, makan satu ni je dah boleh kenyang. Roti tempayan ni sedap dicicah dengan kuah kari ataupun sambal.

Terdapat juga kari daging dan sambal sotong.
 
   Memang aku tak nafikan, ini adalah salah satu fevret aku. Tapi susah nak jumpa, sebab tak banyak tempat yang jual roti ni. Mungkin juga sebab proses pembuatan tu yang agak rumit. Jangan lak korang pandai-pandai nak gi sebarang kedai mamak mintak benda ni, memang kena sepak marah dengan mamak tu nanti. Tengok-tengok dulu kalau menu tu ada baru order, hehe.

   Harga dia agak perpatutan, RM1.50 tiap satu. Memang berbaloi dengan kepuasan yang kita dapat. Tapi sayang sebab kedai yang jual tu dah tak berapa meriah. Sebabnya kedai tu boleh jadi sangat maju disebabkan menu ni, bukan sunyi macam sekarang. Tambahan lagi, kedai tu berkonsepkan klasik dan terletak bertentangan dengan sungai. Tapi disebabkan beberapa perkara yang disengajakan tak dapat dielakkan, lain jadinya.

   Apa pun, kalau korang ada ke Pekan Parit Sulong di Batu Pahat, Johor, sudi-sudilah singgah makan di tempat tu okay? Tempatnya agak susah nak jumpa, tapi kalau korang tanya orang area tu mesti tau. Selamat mencuba semua.

You Might Also Like

4 comments