Cara Memasang iframe Di Blog Anda.

3:52:00 PM

   Apa itu iframe? Basically, penggunaan iframe ni adalah untuk korang embed mana-mana website yang korang nak pada page korang. Contoh:



   Kat atas ni adalah page Google yang aku dah embed dalam entri ni. iframe ni adalah salah satu cara paling mudah dan menarik untuk korang tunjukkan page yang korang nak pada viewers korang sebab dorang boleh terus tengok page tu tanpa perlu click apa-apa hyperlink.

   Apa yang bagusnya iframe ni adalah page tu terus keluar kat entri korang dan pemilik asal webpage tu pun dapat advantage sebab sapa-sapa yang views entri tu seolah-olah directly view page dia juga. Lagipun, lebih elok sebab ada visitors ni malas nak tekan-tekan hyperlink, terutamanya pengguna broadband sebab bila click je akan buka page baru dan dorang terpaksa tunggu lagi untuk loading. Sebab tu dorang menyampah, hehe.

   Okay, straight to the point! Jom tengok cara buat iframe:

  • Copy HTML code ni:
<iframe src="Url page yang dikehendaki" width="100%" height="300">
  <p>Guna Google Chrome lah!.</p>
</iframe>

  • Sekarang boleh pergi kat New Post > Edit HTML, then paste code tadi
  • Url page yang dikehendaki - Tukar ini dengan url page yang korang nak letak kat blog korang tu.
  • Guna Google Chrome lah! - Mesej kepada viewers yang guna browser tak support iframe. Tapi kebanyakan browser sekarang tak ada masalah.
  • Boleh tukar nilai width dan height tu ikut kesesuaian dan kehendak korang.
  • Dah siap boleh kembali semula ke Compose untuk tengok samada menjadi atau tak.

   Selamat mencuba! Nak tengok contoh camana korang boleh aplikasikan iframe ni kat blog korang, boleh tengok entri ni: Dengarkan XFM Di Internet!

You Might Also Like

2 comments