Al-kisah Makan.

3:19:00 PM

   Makan, makan, dan makan lagi. Dari hari ke hari, itu jugak lah yang kita buat, kan? Makan banyak, makan sikit, atau tak makan, dalam seharian hidup kita tak lari dari perkataan makan. Itu semua fitrah manusia. Kita perlu makan untuk terus hidup. Soalnya, korang makan untuk hidup atau hidup untuk makan?

   Bencinya soalan ni, rubbish kan? Apa kes bab makan pun nak dibuat cerita? Tak kisah la makan hidup-hidup ke, hidup-hidup makan ke, yang penting kalau ada duit nak makan, makan je lah sebanyak mana yang boleh.. Betul tak?

TAK!

   Perkara camtu adalah membazir. Kita semua tahu membazir amalan Seth Tan. Tak baik membazir. Aku percaya semua tahu perkara ni. Dari kecik-kecik lagi mak dah pesan, orang tamak selalu rugi, bila dah rugi mula lah nak tamak lagi, bila dah tambah tamak bertambah-tambah lah ruginya. Sebab tu lah kita tak boleh membazir.. Kan?

   Tapi itu soal makan banyak atau sikit, tapi camana pulak soal harga makanan yang dimakan?


   Aku amik set 6 buah biji ketul jenis kuih tayar donut ngan 2 ice cappuccino. Total RM30.50. Mahal, tapi sedap, so it doesn't matter. WAIT. Betul ke doesn't matter?? Kalau aku singgah kat warung tepi jalan, aku boleh dapat 2 gelas kopi ais + 6 donut dengan hanya RM5 atau 12 gelas kopi ais dan 36 donut dengan RM30. Jauhnya beza?? Tapi tak apa lah kan, I got the money to pay, so I deserve it. Bukan camtu ke hukum alam?

   Tapi bila aku pandang ni.. Entah la.. Korang rasa tak apa yang aku rasa bila makan donut Big Apple sambil tengok ni?

Photobucket

   Tiba-tiba aku cam ada perasaan insaf seolah-olah nak je pulang balik donut tu dan sedekah duit-duit yang aku guna tu kat fakir miskin. Tapi manusia kan, cakap banyak, buat tidak. Ya, termasuklah aku..

   Walau apa pun, bila kita dapat sesuatu haruslah bersyukur. Tak kisah banyak atau sikit, mahal atau murah, sebab kat bumi sebelah sana mungkin ada manusia yang melarat hanya untuk hidup. Semoga Allah memberkati hamba-hamba-Nya, Amin..

You Might Also Like

2 comments