Tutorial - Cara Membuat Animasi Ringkas GIF (Video)

4:10:00 PM

   Kalau korang perasan, dalam sehari dua ni aku banyak guna animation dalam blog ni. Sebenarnya aku sendiri sedang dalam proses belajar buat benda-benda camni, so setakat ni cuma mampu buat simple-simple je. Aku tak kisah, sebab yang penting kepuasan tu ada. Hehe.

Photobucket

   Jenis animasi yang aku buat ni adalah yang paling simple, iaitu menggunakan file Graphics Interchange Format (GIF). Special-nya animasi GIF ni ialah cara nak buat yang mudah dan saiz file yang sangat kecil. Aku percaya ada bloggers-bloggers yang dah otai memilih untuk gunakan flash. Flash memang jauh lagi gempak, tapi untuk permulaan animasi GIF ni dah cukup bagus, terutama bagi yang tak biasa sangat dengan benda-benda teknikal dalam web and designing.

   Konsep GIF ni sangat mudah nak faham. Pernah tak tengok orang buat lukisan kat tepi buku, pastu selak laju-laju dan nampak cam gambar tu bergerak? Haa, itulah dia. Exactly the same. Mudah, kan? Tapi memang perlukan kesabaran. Sebab kalau buat ala kadar, hasil dia pun ala kadar lah. Hehe..

   Untuk buat animasi GIF ni korang akan perlukan Photoshop. Aku gunakan Photoshop CS4 Portable dan korang boleh download kat sini. Saiznya tak sampai 60Mb pun. Untuk cara buat, jom tengok video ni:


P/S: Aku harap tutorial ni dapat membantu rakan-rakan blogger yang lain, insyaAllah.

You Might Also Like

5 comments