10 Makanan Pelik Asia (Koleksi Gambar WTF)

1:37:00 PM




     Ada diantara makanan yang dianggap eksotik atau pun pelik oleh non-Asian sebenarnya adalah benda biasa bagi kita. Sebagai contoh, non-Asian menganggap durian adalah sejenis buah yang busuk dan mempunyai rasa yang rare sedangkan di Malaysia ia adalah kegemaran ramai. Tapi, ada juga makanan yang sememangnya pelik bagi non-Asian dan tetap pelik bagi orang Asia sendiri dimana hanya sebilangan kecil orang Asia yang memakannya. Kosongkan perut korang sebelum tengok gambar-gambar dibawah atau sediakan beg plastik yang mencukupi. Selamat menjamu selera:

1. Daging Anjing

Photobucket

   Hidangan yang sangat popular di wilayah selatan China seperti Guangdong dan Sichuan. Dikatakan stew daging anjing adalah antara hidangan yang paling popular semasa musim sejuk. Kalau korang berkunjung ke Meishi Street kat Beijing, korang akan nampak banyak  advertisment penjualan daging anjing.

2. Balut


   Ekslusively milik Philiphine. Telur itik separuh menetas yang direbus ini dikatakan mempunyai rasa yang sangat rangup. Bila korang makan ni, korang akan dapat rasa bulu, biji mata, dan kulitnya yang separuh terbentuk. Mangababaluts atau pembuat balut boleh ditemui di daerah Pateros, Manila. Satu masalah yang korang mungkin hadapi bila makan benda ni ialah bulu yang melekat pada gigi. Nak cuba?

3. Sup Kura-kura


   Boleh ditemui kat negar jiran korang, Singapura. Kura-kura dimasak bersama herba cina untuk menghasilkan sup yang sangat berkhasiat. Berbeza dengan anggapan ramai orang, dikatakan rakyat moden Singapura menyukai sup kura-kura disebabkan teksturnya yang pekat dan berherba.

4. Beondegi


   Bahasa Melayunya, larva ulat sutera. Sejenis snek yang sangat popular di Korea Selatan. Pada kebiasaanya dihidangkan samada dengan merebus ataupun kukus, sebelum diletakkan perasa. Mempunyai rasa seperti kekacang yang rangup bila digigit dan bahagian dalamnya pula mempunyai rasa yang unik. Aku tertanya-tanya kalau benda ni dijual untuk menggantikan popcorn kat sana.

5. Testikel Ayam Jantan

   Boleh lah Google kalau korang tak tahu apa organ ni sebenarnya. Berasal dari Taiwan. Saiznya memang agak besar dan hanya sesuai untuk orang yang betul-betul berani mencuba something rare. Testikel ayam jantan biasanya direbus dan terus dimakan begitu sahaja, tetapi korang boleh juga minta untuk dihidangkan sebagai stew pedas ataupun digoreng bersama bawang putih. Rasanya? Bahagian luar yang kenyal tetapi mempunyai isi yang lembut seperti tauhu. Jangan lupa untuk beli benda ni kalau korang melawat ke Snake Alley kat Taipei.

6. Otak Kambing


   Bukan setakat susu, malah otak kambing pun baik untuk kesihatan. Pelik pada aku, tapi mungkin korang rasa benda ni menyelerakan. Berwarna putih dan kelihatan seperti tauhu selepas dimasak. Enak dimakan bersama roti dan kari. Boleh dimasak bersama tomato, telur, masala, atau pun begitu sahaja.

7. Isaw Manok


   Korang suka sate? Bolehlah try makanan yang ini. Sate usus ayam yang spesial ni adalah makanan orang Philiphine. Organ dalaman ayam yang dihancurkan digaulkan bersama sos pedas dan bahan-bahan lain, kemudian disapukan pada sate ni sememangnya membuatkan ia lazat untuk dimakan. Tak cukup menyelerakan? Cuba sate kepala ayam ataupun telinga khinzir pula. Memang cukup wtf.

8. Biji Mata Tuna


   Korang mesti dapat agak dari mana asal makanan ni, kan? Sememangnya salah satu menu yang popular di jepun. Kalau tak silap, korang boleh dapatkan dengan harga kurang dari 100 yen atau RM3.80 bagi setiap satu. Biasanya dimakan mentah, kukus, ataupun digoreng bersama bawang dan kicap.

9. Tauhu Busuk


   Ini bukanlah kerana lupa nak masukkan ke dalam peti ais ataupun terpaksa makan tauhu seminggu lepas sebab gaji tak masuk, tapi memang dibuat supaya begini. Bau busuk tersebut adalah hasil dari proses penapaian tauhu tersebut. Walaupun baunya busuk, tapi makanan ni sangat popular di Taiwan, Hong Kong dan China. Dikatakan siapa-siapa yang rasa benda ni buat kali pertama akan terus ketagih untuk makan lagi. Terima kasih je lah, aku rela bagi share aku kat korang.

10. Telur Semut


   Kalau kat Malaysia ni, ada semut kat dalam air pun orang dah bising, tapi berbeza bila korang pergi Cambodia, Thailand dan Vietnam sebab ada diantara diorang makan telur semut! Sup telur semut putih adalah salah satu hidangan yang paling menarik kalau korang pergi ke jalan Sukhumvit, Bangkok. Sup tersebut mengandungi telur dan anak semut yang dikatakan mempunyai tekstur yang lembut tetapi sedikit masam. Nak cuba?

P/S: Sekian untuk buat masa ni. Berjam juga aku Google semata-mata nak dapatkan gambar yang cukup wtf untuk korang semua. Pada masa akan datang aku akan share lebih banyak menu-menu 'awesome' seperti ini untuk korang cuba sempena bulan puasa ni. Jangan lupa komen atau klik 'LIKE' okay? Selamat mencuba!
Sumber: Matador Network, Unearthing Asia
Tag: Juadah berbuka puasa, Menu Terbaik Berbuka, 10 Makanan Pelik, Aneh, Top 10 Exotic Food Asia, 10 Food You Don't Want To Eat, Most Annoying Food Ever

You Might Also Like

23 comments