Melayu Oh Melayu

11:22:00 AM

   Sangat jarang aku keluarkan entri berbahasa Melayu kan.. Hurm.., kalau fikir balik, tak pernah sebenarnya. Haha.. Tapi kenapa harini aku buat? Bak kata orang tua-tua, kalau nak memaki hamun, elok guna bahasa sendiri, baru sentap tu  terasa lebih sikit. Ye tak? Ye kot.. Hehe. Sebarang makian, hinaaan, cacian & celaan aku pada harini ditujukan kepada beberapa golongan. Aku mengharapkan agar mereka-mereka yang termasuk dalam golongan yang dimaksudkan ni diberikan hidayah agar terbaca entri 'special' aku ni. Haha.


1. Peniaga yang terlalu "bijak"

   Golongan yang buat aku geleng kepala dan istigfar tanpa henti. Haa.., ini bukan sebarang peniaga, ini peniaga pemusnah kaum sendiri. Kenapa? Pernah tak masa drive kat mana-mana jalan, korang nampak orang jual air atau pisang goreng kat mana-mana? Selalu kan? Tapi korang perasan tak, tak sampai satu kilometer kemudian ada lagi orang jual benda yang sama. Then jalan lagi, ada lagi & lagi.. Sepanjang jalan tu sampai 5, 6 gerai jual benda sama. Tak pun, masa korang nak jalaan-jalan cari makan, ada lah satu restoran melayu ni jual "Nasi Ayam Special Pak Ya". Cuba jalan depan sikit, nanti ada lah kedai lain jual "Nasi Ayam Istimewa Pak No" lak. Apa kes??

   Ni lah dia orang kita. Kalau nampak ada satu perniagaan tu maju, mesti dia nak tiru juga. Ya, memanglah mencontohi orang yang berjaya tu kunci kejayaan, tapi kalau ye pun jangan lah sampai jual benda yang sama kat tempat yang sama jugak.. Aduh.. Bala-bala.. Kalau orang bodoh kurang bijak marah.. Kalau macam ni lah caranya, dua-dua peniagaan pun tak boleh berjaya. Ini baru dua, kalau lebih? Inilah yang berlaku kat kampung aku, dalam jarak tak sampai 1 kilometer, ada 15 buah gerai makan. Hah, terkejut tak? Kalau medan selera tu lain lah, tapi ini kawasan kampung. Bukan ramai orang pun! Last-last tiap satu kedai cuma de 2,3 customer je. Dan ada jugak kedai yang gulung tikar terus. Aduh-aduh..

   Satu lagi yang aku perasan, kalau cari barang kat kedai Ah Meng tu, tapi barang tu tak ada, Si Ah Meng tu mesti akan rekemen kedai lain yang de jual, tak kira lah Ah Long ke, Ah Ha ke. Bagus sebab bukan je memudahkan kita, tapi menolong kaum dia juga. Lain lak ceritanya kalau kat kedai Pak Mamat, katakan lah benda tu tak ada, cepat-cepat je dia kata tak ada, then tak pedulikan kita, apatah lagi nak rekemen kedai anak si Ali tu. Korang faham kan maksud aku?



2. Mat Sengal yang bego.

   Hah? Ape tu? Click sini & sini kalau nak tau. Hehe. Dah tau? Bagus. Haa.., Mat Sengal atau bahasa saintifiknya Mat Rempit ni, sangat-sangat lah menyakitkan hati, telinga dan mata aku. Kenapa? Motor kapcai tak cukup sifat yang ditunggang oleh mamat jongos sambil mempamerkan aksi-aksi yang tak berapa nak sopan, itu lah dia sebabnya! Serius, sakit jiwa aku tengok orang-orang camni. Bro, kalau nak awek cute mata bulat muka ayu tu pandang, naik la BMW ke, Ferrari ke.. Kalau tak cukup duit, Myvi hutang 3 bulan tak bayar pun jadi lah, asalkan nampak cam kau ni orang bermatlamat, orang ada masa depan, bukan cowok-cowok hingusan yang bergelandangan dijalanan.

Yang ni pun satu, kecik-kecik da berangan nak jadi rempit. Bala-bala..

3. Buah nangka yang berjalan.

   Yang ni seram sikit, sebab ada buah yang berjalan kesana kemari, terutama kat shopping complex. Tapi yang ni aku tak sempat istigfar, sebab aku sibuk nak tahan muntah. Serius geli. Akak, adik tak salahkan akak berbadan besar. Adik faham, akak dah cuba banyak cara untuk hilangkan lemak-lemak tu semua, tapi masih tak berjaya. Adik faham kak. Tapi yang adik tak faham, kenapa walau akak sedar lemak-lemak dibadan tu tak begitu menarik untuk ditonjolkan, akak tetap dengan bangganya memakai baju saiz L walau saiz sebenar akak XXXL? Akak, adik faham istilah 'yakin pada diri', 'terima diri seadanya', 'bangga dengan pemberian tuhan', tapi ini completely fail kak! Fail! Please kak, berbelanjalah lebih sikit untuk beli baju saiz sebenar akak, sebab sebenarnya wanita-wanita yang berbadan besar ni kalau pakai pakaian yang sesuai, tetap sedap mata memandang. Tapi kalau akak pakai ketat macam buah nangka tu la kak, wekkk!

Gorjes sangat ke camni?

P/S: Golongan-golongan yang aku list-kan kat sini, bukanlah semuanya melayu. Tapi majoritinya memang melayu. Kalau ada yang terkena, tapi tak setuju, korang rasa penghinaaan aku ni tidak wajar..take it! Haha.. Sebab kalau dah salah memang tak kan mengaku, kan? Tapi pada mana-mana sahabat yang tak terkena, yang rasa pandangan aku silap, minta diperbetulkan. InsyaAllah..

You Might Also Like

3 comments