Pages

Mistik - Adakah Toyol Wujud?

   Semalam keluarga aku dikejutkan dengan beberapa kejadian yang agak mendebarkan. Entri ni bukanlah bertujuan untuk menarik traffik atau pun sebab aku obses dengan kejadian-kejadian pelik macam ni, tapi sekadar untuk aku berkongsi dengan pembaca-pembaca apa yang sebenarnya berlaku.

   Lebih kurang jam 4.40 petang semalam, ayah aku yang dah beberapa minggu tak sihat baring atas sofa kat ruang tamu rumah kitorang. Disebabkan letih bercampur sakit-sakit badan, last-last ayah aku tertidur. Then, lebih kurang jam 5 petang, ayah aku terasa macam ada benda yang bergerak-gerak. Mula-mula menjalar atas badan, kemudian sampai lah kepala.

Ikhsan Google

   Disebabkan rasa curiga dan tak selesa, ayah aku buka mata dan barulah sedar rupa-rupanya ada ular yang sedang menjalar kat mukanya. Mungkin sebab terkejut, ular tu terus bergerak laju menjauhi ayah aku. Ayah aku bagitau, masa tu hati dia terdetik untuk biarkan ular tu, dan dalam beberapa saat je ular tu dah hilang dari pandangan melalui celah-celah lantai. Syukur sebab tak ada apa yang berlaku.

   Malam tu, aku sekeluarga tidur kat ruang tamu. Mula-mula just tengok TV, last-last decide untuk tidur ramai-ramai kat luar. Adik lelaki, adik perempuan dan emak aku baring kat depan TV dan ayah aku baring berdekatan dengan sofa. Agak pelik sebab selama ni ayah aku tak pernah pun nak join bila tidur kat ruang tamu sebab tak selesa tidur atas lantai. Aku lak masih sibuk ber-blogging kat bilik.

   Masa tu lebih kurang jam 1 tengah malam, tiba-tiba mak aku panggil. Nash! Nash! Nash! Sini tidur kat depan. Bila mak dah panggil, nak atau tak kenalah datang juga kan. Bila aku sampai je, aku perasan muka mak aku cam agak pucat, muka terkejut.

   Masa tu mak aku bagitau, dia ada ternampak sesuatu. Mula-mula mak aku ingatkan adik lelaki aku berjalan dari dapur. Tapi mak aku rasa pelik sebab masa tu adik aku just berseorangan dan tak berpakaian langsung. Bila mak aku tengok kat sebelah, rupa-rupanya adik aku sedang nyenyak tidur.

   Gelisah, cemas bercampur takut bila mak aku terasa badannya makin berat dan susah nak bersuara. 'Adik' aku tu lak berjalan mendekati ayah aku. Makin lama makin dekat, sampailah kebelakang badan ayah aku yang sedang tidur mengiring. Berkat bacaan ayat-ayat Al-Quran, akhirnya mak aku boleh memanggil aku yang masa tu masih ada kat bilik. Then, aku terus datang dan masa tu jugaklah 'adik' aku tu hilang dari pandangan.

Gambar hiasan

   Bila mak aku recall balik, barulah mak aku sedar yang mak aku nampak masa tu bukanlah adik aku yang sebenar tapi toyol sebab gambaran yang pernah didengar dan apa yang mak aku nampak adalah bertepatan. Kejadian ni mendatangkan 1001 pertanyataan dalam fikiran aku. Kenapa keluarga aku? Ada kaitan ke dua-dua kejadian yang berlaku pada hari ni? Pelik, sebab masa dua-dua kejadian tu berlaku, aku ada dalam bilik yang jaraknya cuma 3,4 meter je tapi aku tak dapat tengok apa yang terjadi. Selain tu, pagi ni bila ayah aku bangun, dia tak sedar langsung apa yang berlaku. Sebaliknya ayah aku cuma rasa sakit-sakit seperti digigit pada bahu sebelah kiri. Mungkinkah berkaitan dengan apa yang berlaku malam tadi?

   Kisah toyol ni sebenarnya agak hangat diceritakan sejak beberapa bulan lepas kat area ni, tapi mula sepi bila tak ada lagi kisah-kisah kehilangan duit dengan cara yang meragukan. Samada percaya atau tidak tentang kewujudan toyol, itu terpulang pada masing-masing. Tapi dalam Al-Quran memang ada disebutkan tentang makhluk-makhluk halus seperti jin dan syaitan. Pada aku, toyol ni sebenarnya memang ada, tapi hanyalah jelmaan syaitan yang nak menyesatkan manusia.

   Perjanjian yang dikatakan mampu membawa kemewahan mudah bagi manusia-manusia yang sanggup mengikuti syarat-syarat yang diberikan syaitan yang menyerupai toyol hanyalah wadah bagi sumpah syaitan untuk menyesatkan anak-anak Adam. Oleh itu, sentiasalah berpegang teguh dengan akidah kita sebab walaupun pada zaman yang dah maju ni, syaitan tak pernah berhenti dari membalas dendamnya. Astagfirullah..

2 comments:

  1. banyakkan mohon perlindungan Allah taala drpd gangguan jin, syaitan, binatang & manusia yg berniat khianat ke atas diri kita..

    ReplyDelete
  2. amin.. semoga sentiasa dilindungi dari segala bala. InsyaAllah..

    ReplyDelete